اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اشتهارد

اخبار و اطلاع رسانی خدمات و برنامه های کتابخانه های عمومی شهرستان اشتهارد

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اشتهارد

اخبار و اطلاع رسانی خدمات و برنامه های کتابخانه های عمومی شهرستان اشتهارد

نشست کتابخوان در شهرستان اشتهارد

روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی اشتهارد | پنجشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۴۱ ق.ظ


http://alborzpl.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=df6567e7-80f0-4cb6-9071-5cdbb392a5e0

هفتمین نشست استانی «کتاب‌خوان» از سلسله نشست‌های به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده با مشارکت کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه ، فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی و مسئولین به میزبانی کتابخانه های عمومی اشتهارد در سالن فرهنگسرای ملاصدرای این شهرستان برگزار شد.

در این نشست ده تَن به معرفی کتاب پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

منبع : اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز

« ویژگی های بندگان خدا در قرآن » نوشته محمدمحمدی اشتهاردی / ارائه توسط: مجید قاجارگیر (کتابدار)

در میان بندگان حق، افراد ممتاز و برجسته‏اى وجود دارد که خداوند، صفات و ویژگى‏هاى آنها را بر شمرده است. آشنایى با این خصیصه‏ها که در آیات بسیارى از قرآن آمده براى هر فردى درس‏آموز و سازنده است. در این میان، سوره فرقان برجستگى خاصى دارد که خداوند متعال در این سوره، دوازده ویژگى بندگان ممتاز را بر مى‏شمرد. این کتاب، تفسیر و توضیح این دوازده ویژگى است که این نویسنده اشتهاردی به شرح مبسوط ویژگى بندگان ممتاز در این کتاب پرداخته است.

 

 

« ازدواج نوجوانان » نوشته محمد علی بهادری / ارائه توسط: محمد علی بهادری (نوسینده)

در این کتاب با گلایه از افزایش سن ازدواج در جامعه به درایت و بلوغ فکری نوجوانان در عصر حاظر اشاره کرده و به تشریح ازدواج اسان و موفق و به دور از تجمل پرداخته است و یک راهکار عملی برای نوجوانان و تشکیل نوعی خانواده گسترده را تعریف کرده است.

 

 

« شما که غریبه نیستید » نوشته هوشنگ مرادی کرمانی/ ارائه توسط: زهرا فروتن (کتابدار)

شما که غریبه نیستید عنوان رمانی از هوشنگ مرادی کرمانی است که در 345 صفحه توسط انتشارات معین منتشر شده است. "شما که غریبه نیستید " اثر هوشنگ مرادی کرمانی، یک زندگینامه خود نوشت ( اتو بیوگرافی ) است . مرادی کرمانی در این کتاب شرح زندگی خودش را با زبانی ساده بیان کرده است. هوشنگ مرادی کرمانی در این کتاب به صورت فصل های کوتاه و به نوعی دنباله دار سرگذشت خودش را تا زمان کنکور نوشته است. وی متولد روستای سیرچ از توابع بخش شهداد استان کرمان است. تا کلاس پنجم ابتدایی در آن روستا درس خواند و همراه پدربزرگ و مادربزرگش زندگی کرد. مادرش از دنیا رفته بود و پدرش دچار نوعی ناراحتی روانی-عصبی شده بود و قادر به مراقبت از فرزندش نبود. از همان سنین کودکی به خواندن علاقه خاص داشت و عموی جوانش که معلم روستا بود در این علاقه بی‌تاثیر نبود. پس از تحصیلات ابتدایی به کرمان رفت و تا ۱۵ سالگی در آنجا زندگی کرد و در این دوره بود که شیفته سینما هم شد. در این کتاب داستان فقرش، شیطنها، چگونگی رو آوردنش به کتاب، سینما و ... را به زبان خیلی روان و شیرین نقل کرده است .

 

 

« دیوان شهریار » نوشته محمد تقی بهجت / ارائه توسط: قربانعلی اسلامی   ( کتابدار )

سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعر پارسی‌گوی آذری‌زبان، در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی در روستای خشکناب در بخش قره‌چمن آذربایجان متولد شد. او تحصیلات خود را در مدرسه متحده و فیوضات و متوسطه تبریز و دارالفنون تهران گذراند و وارد دانشکده طب شد. سرگذشت عشق آتشین و ناکام او که به ترک تحصیل وی از رشته پزشکی در سال آخر منجر شد، مسیر زندگی او را عوض کرد و تحولات درونی او را به اوج معنوی ویژه‌ای کشانید و به اشعارش شور و حالی دیگر بخشید. وی سرانجام پس از هشتاد و سه سال زندگی شاعرانه پربار در ۲۷ شهریور ماه ۱۳۶۷ هجری شمسی درگذشت و بنا به وصیت خود در مقبرة الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

 

 

« نشست نشا » نوشته رضا امیرخانی / ارائه توسط: الهه ایروانی ( عضو )

نشت نشا عنوان مقاله‌ای از رضا امیرخانی داستان نویس ایرانی می‌باشد. این کتاب به بررسی پدیده فرار مغزها و عوامل آن می‌پردازد. علت نامگذاری اش هم این است که از فرار به دلیل بار منفی زیادی که دارد استفاده نشده، مهاجرت هم به گونه ای بار مثبت دارد؛ بنابر این از "نشت" که بینابین هست و کمی به سمت منفی متمایل است استفاده شده. به نظر امیر خانی؛ کشور برای رسیدن به علم بومی باید سؤال بومی داشته باشد.

 

 

« نامیرا » نوشته صادق کرمیار / ارائه توسط: زینب بیگم عظیمی ( کتابدار )

نامیرا کتابی که رهبر انقلاب برای شناخت فتنه سفارش کردند ؛ این اثر درباره دختر و پسری جوانی است که بین سرداران بزرگ برای حمایت از امام حسین (ع) و یزید تردید دارند؛ در ادامه داستان، این دو جوان طی استدلال‌های مختلف به حقانیت امام حسین (ع) پی می‌برند. به گفته نویسنده کتاب، این داستان پس از دو سال تحقیق نوشته شده است و برای نوشتن آن، آثار تحلیلی که درباره امام حسین (ع) و قیام او و نیز کتاب‌های مقاتل را مطالعه کرده است. نوشتن داستانی که مخاطب، آخرش را می‌داند کار آسانی نیست. و اینجاست که نویسنده با نگاه درست به عاشورا و استفاده از عنصر «رمانس» به خوبی بهره‌گرفته است.

بیش از هر چیز اسم کتاب است که خواننده را مشغول می‌کند؛ ابتدا به ذهن می‌رسد «نامیرا» فقط اسمی هنری است که برای جلب مخاطب انتخاب شده و یا ناشر و نویسنده خواسته‌اند ابهام داستان را زیاد کنند. اما کتاب را که تا انتها بخوانی معلوم می‌شود «نامیرا» ریشه در مفهوم «کل یوم‌ عاشورا و کل ارض کربلا» دارد. مفهومی که می‌گوید پهنه‌ی سرزمین کربلا به اندازه‌ی کل زمین وسعت پیدا کرده و عاشورا همیشه نمیراست .نامیرا داستانی شخصیت‌محور است؛ رمانی با خرده‌روایت‌هایی از تغییر روش، هدف، آرزو و عاقبت آدم‌ها. این روزگار است که آدم‌ها را در محک انتخاب شدن و انتخاب کردن می‌گذارد و نویسنده‌ی نامیرا فقط تصویرساز صادق این رویدادهاست. نویسنده‌ی کتاب را به سبک رمان‌های کلاسیک با شروعی آرام آغاز می‌کند، تصویرسازی می‌کند، شخصیت‌ها را یک به یک وارد داستان می‌کند، آن‌ها را معرفی می‌کند و با داستان پیش می‌برد. «نامیرا» اسیر اختلاف روایت‌های تاریخی نشده و البته از عقبه‌ی تحقیقی درستی بهره برده است.

 

 

« ریحانه کربلا» نوشته عبدالحسین نیشابوری / ارائه توسط: سارا قاسمی (عضو)

اثر حاضر به معرفی شرح حال و زندگی و سرگذشت حضرت رقیه اختصاص یافته است. نگارنده در مقدمه نام و مشخصات دختران امام حسین(ع) را از منابع مختلف تاریخی، رجالی و حدیثی استخراج کرده است. وی سپس درباره تاریخ ولادت و شهادت و نام و نسب حضرت رقیه سخن گفته و در بخش دوم از شهادت حضرت رقیه که در قیام کربلا کودکی سه ساله بوده ذیل عناوین فرعی دیگری گزارش می‌کند. این کودک پس از شهادت امام حسین و یارانش سرنوشت بسیار سوزناک و غم‌انگیزی دارد که نویسنده در لابه‌لای همین گزارش بدانها پرداخته است. مولف در پایان راجع به قبر حضرت رقیه و عالمان و بزرگانی که به زیارت مرقد مطهر آن حضرت مشرف شده‌اند و نیز بارگاه و حرم حضرت رقیه و زیارتنامه‌ها و کراماتی که به او منسوب است سخن می‌گوید .

 

 

« برگی از تاریخ معاصر ایران» نوشته محمود ستایش / ارائه توسط: اصغر صالح کوتاه (فعال رسانه ای)

در جریان جنگ جهانی دوم و در شهریور 1320 ش, نیروهای انگلستان و شوروی ایران را اشغال کردند و متعاقب آن رضاشاه از سلطنت استعفا داد و به جزیره موریس تبعید شد. در این کتاب, پس از اشاره‌ای مستند به حوادث یاد شده, خاطرات گروهی از شخصیت‌های سیاسی و نظامی که از نزدیک شاهد حوادث ایام یاد شده بوده‌اند, گردآوری شده است. بسیاری از این خاطرات, حاصل مصاحبه‌های نویسنده به عنوان خبرنگار, در سال‌های گذشته است. خاطرات متعلق به این اشخاص است: نصرالله انتظام (آخرین رئیس تشریفات دربار رضاشاه)؛ سپهبد نخجوان (یکی از افرادی که دستور انحلال ارتش را داد)؛ تیمسار جلالی قاجار (از فرماندهان رضاشاه)؛ بهبودی (رئیس دفتر رضاشاه)؛ ملکه توران و عصمت‌؛ سرهنگ مشیری (محافظ مخصوص رضاشاه)؛ سرهنگ امیر هوشنگ کسرایی‌؛ محمد گله‌داری (منشی کنسولگری انگلیس در کرمان)؛ محمود جم (وزیر دربار رضا شاه)؛ علی ایزدی (رئیس دفتر اشرف پهلوی)؛ محمد ساعد مراغه‌ای (سفیرکبیر ایران در شوروی و واتیکان, نخست‌وزیر سناتور). در پایان عکس‌هایی از نامبردگان چاپ شده است.

 

 

« شازده کوچولو » نوشته آنتوان دوسنت اگزوپری / ارائه توسط: زهرا علیشاهی (عضو)

ماجرا از این قرار است که شازده کوچولو که متعلق به سیاره ای دیگر است تصمیم میگیرد از سیاره خودش مهاجرت کند. در طی مسیر از چند سیاره ی دیگر 7 سیاره عبور می کند. هر یک از این سیاره ها از جایگاه خاصی برخوردار است.شازده کوچولو دنیای آدم بزرگ ها را به مسخره می گیرد و آنها را ه خاطر فراموش کردن ارزشهای اصلی زندگی سرزنش می کند. مهم ترین جمله ی این داستانک فقط با چشم دل می توان خوب دید

 

 

« بینوایان » نوشته ویتکتور هوگو / ارائه توسط: راحله نمکی (کتابدار)

بی‌نوایان تصویر راستین سیمای مردم فرانسه در قرن نوزدهم است. چهره چند قهرمان در بی‌نوایان برجسته‌تر ترسیم شده‌است از جمله آن ژان والژان. او مرد میانسال خسته روانی است با نیم تنه کهنه و شلواری وصله دار که پس از گذراندن نوزده سال زندان با اعمال شاقه، پس از تمام شدن ایام محکومیت جایی برای رفتن ندارد و کسی پناهش نمی‌دهد حتی در لحظه‌ای حاضر می‌شود به زندان باز گردد ولی راهش نمی‌دهند، در اوج درماندگی و سیه روزی به خانه اسقفی پناه می‌برد اسقف با خوشرویی و مهربانی از او پذیرایی می‌کند ولی این مهمان ناخوانده نیمه شب ظروف نقره اسقف را به سرقت می‌برد. اما ساعتی بعد به دست ژاندارم دست‌گیر می‌شود؛ ولی بزرگواری اسقف مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد. ژان والژان در بیست و پنج سالگی اسیر پنجه‌های ستمگری شده‌است. او که روستایی پاکدلی بوده بسبب سرقت یک قرص نان برای سیر کردن کودک گرسنه خواهرش این همه زندان تحمل کرده‌است. در نتیجه مهربانی و عاطفه برایش امر فراموش شده ایست. سر انجام نیک منشی یک مرد روحانی، درهای نیک بینی و خیر اندیشی را به روی او باز می‌کند و یکی از بزرگان روزگارش می‌شود که باید تفصیلش را در متن کتاب خواند. اخلاق، فضیلت، پستی، ستم و رویدادهای تاریخی با ژرف اندیشی بررسی می‌شود و تناردیه ماریوس و دیگر قهرمانان کتاب با نظم ویژه‌ای در برابر هم قرار می‌گیرند و اثر جاودانه‌ای می‌سازند. گرچه بینوایان از عشق‌های خیال انگیز سرشار است اما جلوه واقع بینانه زندگی مردم در زمان ویکتور هوگو در آن کاملاً دیده می‌شود.


  • روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی اشتهارد

نظرات  (۱)

  • الهام عاشوری
  • سلام

    موفق باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی